Dessa villkor gäller endast köp via webbutiken. För beställningar via telefon eller e-post gäller separata villkor, se Köpvillkor för företagskunder.

Köpvillkor för webbutiken

Uppdaterat 2024-06-07

Företagsuppgifter

MMSR AB i Laholm

Org nr. 559081-9073

Besöksadress

Norra Sofieroleden 10, 312 32 Laholm

Personuppgiftsbehandling

Vår personuppgiftspolicy gäller som bilaga till köpvillkoren och styr hur vi behandlar personuppgifter.

Beställning

Alla köp på marifixrailing.se är uttryckligen villkorade av att köparen godkänner dessa villkor och andra villkor som hänvisats häri.

För att handla i webbutiken måste kunden ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande.

Alla köp bekräftas med en skriftlig orderbekräftelse via e-post. Vi förbehåller oss rätten att annullera order till exempel om varan tagit slut eller vid tekniska problem. I dessa fall försöker vi alltid i första hand att ta kontakt med kunden.

Vi reserverar oss för eventuella fel i text och bild på webbplatsen och förbehåller oss rätten att ersätta en vara med en likvärdig vara. Skulle inte varan väsentligen stämma överens med beskrivningen har kunden rätt till reklamation.

Betalning

Betalning Konsument

Betalningsalternativ

All försäljning från vår hemsida sker genom klarna.

Betala i butik 
Väljer du att hämta din order i vår butik kommer betalningen att ske i butiken i samband med att du hämtar varorna vi tar inte kort eller kontanter endast Swish.

Leverans

Leverans av varor inom Sverige sker i samarbete med PostNord, DHL eller DB Schenker, om inte kunden valt att hämta dem i butiken eller något annat avtalats. Leverans utanför Sverige kan ske efter överenskommelse.

Med fraktsätt DHL servicepoint, Schenker PrivPak eller Postnord ombud/paketbox levereras till närmsta paketombud eller paketbox inom frakbolagen ombudsnät.

Postnords Varubrev.

OBS! Numera är det standard för Postnord Varubrev att alltid levereras till mottagarens hem. De paket som ej ryms i postlådan eller fastighetsbox lämnas vid dörr eller postlåda/fastighetsbox. Postnord Varubrev är oförsäkrat – ingen ersättning utgår vid av Postnord borttappat paket eller vid stöld efter att Postnord levererat. Om du inte vill riskera att ditt paket tex blir stulet i samband med leverans råder Marifix Produkter AB dig att i stället välja ett fraktalternativet med full spårbarhet t.ex. Postnord Ombud/paketbox, DHL ServicePoint eller Schenker Privpak som går att välja under fraktsätt.

Expressorder

Önskas extra snabb leverans utanför de ordinarie rutinerna, eller leverans med annat transportsätt, debiteras extra kostnader för detta enligt överenskommelse.

Transportskada och felleverans

Skulle det uppstå skada på varan under transport, ersätter vi med ny vara eller återbetalning av köpbeloppet.
Vid ej levererad vara är mottagaren skyldig att kontakta Marifix Produkter AB och upplysa oss (gäller ej Postnords Varubrev) så vi kan utföra en reklamation på frakten, när reklamationen är godkänd av fraktbolaget skickas ny produkt i mån av lagersaldo.

Vid händelse av felleverans, det vill säga oavsiktlig leverans av en annan vara än den som beställts, är mottagaren skyldig att upplysa avsändaren om detta. Marifix Produkter AB står för eventuella kostnader för retur av varan.

Outlösta försändelser

Schenker Privpak, DHL ServicePoint och Postnord Ombud/paketbox

Paket som inte hämtats ut efter 7-14 dagar beroende på frakleverantör returneras till Marifix. Kunden debiteras då för samtliga transportkostnader för försändelsen.

Schenker Parcel och System

Gods som inte kunnat levereras till mottagaren kvarligger på Schenkers terminal. Kunden debiteras från dag 4 med 75kr/dygn. Skulle godset inte hämtats ut returneras det till Marifix och kunden debiteras då för samtliga transportkostnader för försändelsen.

Ångerrätt

Enligt lagen om distansavtal har man som konsument rätt att ångra sitt köp genom att kontakta säljaren inom 14 dagar från att varan tagits emot. Kunden har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan, men varan måste returneras komplett och i oförändrat skick i originalförpackning. Ångerrätten gäller endast privatpersoner.

Ångerrätten gäller ej varor som tillverkas eller införskaffas efter kundens anvisningar. Exempel på detta är rör, kedja, vajer och rep som kapas i önskad längd eller beställning på varor som ej finns med som ordinarie sortiment. Ångerrätten gäller ej för redan debiterad frakt.

Tänk på att du måste kontakta oss före varan returneras. Fraktkostnader för returer som inte gäller reklamation eller felleverans bekostas av kunden, som även ansvarar för att varan når oss oskadad. Varan ska retuneras direkt till Marifix lager, ej via något ombud, skickas varan tillbaka via ombud kommer en hanteringsavgift på 125kr inkl. moms att dras bort från varans värde.

 

 

Reklamation

Fel på varan som upptäcks efter att den mottagits av kunden ger rätt till reklamation om det uppstått som en konsekvens av fel som funnits vid mottagandet.

Inom sex månader efter att varan tagits emot bedöms felet ha funnits vid mottagandet, om det inte går att visa att det uppstått på annat vis. Vid köp av byggnadsdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av ett en- eller tvåbostadshus gäller två år.

Kunden kan därefter åberopa fel upp till tre år efter att varan tagits emot och ansvarar då själv för att visa att felet är ursprungligt.

Reklamation sker genom att kontakta oss senast två månader efter att felet upptäckts. Vid godkänd reklamation står Marifix för byte eller reparation av varan alternativt återbetalning av köpbeloppet, samt eventuella kostnader för returfrakt.

Force majeure

Vid händelse av force majeure så som krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, strejk, uteblivna leveranser från underleverantörer eller liknande omständigheter utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, befrias Marifix från sina förpliktelser i detta avtal.

Code of Conduct

Läs mer om rättigheter anställda har på våra utländska leverantörers fabriker här.

Upphovsrätt

Allt innehåll på webbplatsen inklusive text och bilder tillhör Marifix Produkter ab och får ej kopieras eller återanvändas. Kontakta oss för tillstånd att använda material från webbplatsen.

Om cookies på Marifixrailing.se

Cookies är små textfiler som sparas på din dator eller enhet. De gör det möjligt att bland annat följa hur du använder webbplatsen.

Det finns flera syften med detta:

  • Permanenta cookies används för att komma ihåg val du gjort på webbplatsen, så som att komma ihåg inloggning, inkludera eller exkludera moms i visade priser och att lägga till varor i varukorgen. Dessa cookies lagras under en bestämd tid.
  • Tillfälliga cookies (sessionscookies) från tredje part används för att föra statistik över hur marifixrailing.se används. Detta hjälper oss att förstå till exempel hur våra besökare hittar till oss, vilka typer av varor det finns intresse för och vilka funktioner som behöver förbättras. Sessionscookies raderas när webbläsaren stängs.

I din webbläsare kan du ställa in att inte ta emot cookies från webbplatser du besöker. Du kan även se och radera cookies du redan har tagit emot. Hur du går till väga varierar beroende på vilken webbläsare du använder, vi rekommenderar därför att du vänder dig till hjälpavsnittet för din webbläsare för hjälp med detta.

Tänk på att funktionaliteten på marifixrailing.se begränsas om du blockerar cookies. Du kan till exempel inte genomföra ett köp.